Spontaniczna fuzja przeciwnie naładowanych kapsuł polisacharydowych

W czasopiśmie Small opublikowany został artykuł naukowy pt. „Spontaneous Fusion of Core-Shell Nanocapsules with Oil Cores and Oppositely Charged Polysaccharide Shells”, którego autorami są członkowie Zespołu Nanotechnologii Polimerów i Biomateriałów Wydziału Chemii UJ: dr Joanna Odrobińska-Baliś (była doktorantka w Zespole; obecnie: Instytut Katalizy i Fizykochemii Powierzchni im. Jerzego Habera PAN), dr hab. Tomasz Uchacz, mgr Aneta Medaj, prof. dr hab. Szczepan Zapotoczny, a także  współpracownicy z Wydziału Chemii UJ: dr Piotr Banachowicz oraz Wydziału Fizyki i Informatyki Stosowanej AGH: dr Elżbieta Gumieniczek–Chłopek.

Nanokapsuły polimerowe z rdzeniami hydrofobowymi są obiecującymi kandydatami na nanoreaktory umożliwiające przeprowadzanie reakcji (bio)chemicznych naśladujących działanie naturalnych układów komórkowych. Ich architektura pozwala na zamknięcie reagentów w rdzeniach, umożliwiając przebieg reakcji w zamkniętych środowiskach w kontrolowany i wydajny sposób. W publikacji pokazano takie nanokapsuły z powłoką polisacharydową jako ulegające fuzji nanoreaktory. Po raz pierwszy wykazano spontaniczną fuzję przeciwnie naładowanych kapsuł polisacharydowych. Można je wytworzyć i łatwo wypełnić pożądanymi hydrofobowymi reagentami poprzez nanoemulsyfikację wodnego roztworu hydrofobowo modyfikowanych polisacharydów (chitozan, hialuronian) i kwasu oleinowego z rozpuszczonymi reagentami. Fuzja została pokazana za pomocą znakowania rdzeni i otoczek barwnikami fluorescencyjnymi a następnie monitorowania z wykorzystaniem fluorescencyjnej mikroskopii konfokalnej. Jako przykład zastosowania nanokapsuł w roli nanoreaktorów przeprowadzono modelową syntezę fluorogeniczną poprzez fuzję kapsułek zawierających poszczególne substraty i katalizator. Opracowane nanokapsuły i proces ich fuzji stanowią platformę do realizacji reakcji chemicznych zachodzących w ograniczonej przestrzeni, w tym badań modelowych istotnych biologicznie procesów zachodzących w układach naturalnych.

Serdecznie gratulujemy!

Zgodnie z wykazem czasopism naukowych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego liczba punktów przypisana czasopismu Small wynosi 200 (Impact Factor czasopisma to 13).

Small 2024, 2311909