-
Celem dydaktycznych praktyk zawodowych jest
1.1. Zdobycie operacyjnej znajomości metod i technik dydaktycznych stosowanych w realizacji konkretnych modułów zajęć prowadzonych ze studentami;
1.2. Wypracowanie:
a) umiejętności dydaktycznych w zakresie chemii (w tym umiejętności konstruowania narzędzi weryfikacji wyników procesu dydaktycznego), w szczególności w szeroko rozumianym obszarze prowadzonych przez doktoranta badań naukowych;
b) umiejętności interakcji z grupą, w szczególności z pozycji jej lidera.
-
Wyrobienie ogólnych kompetencji społecznych odnoszących się do działalności dydaktycznej na poziomie akademickim, w szczególności prawidłowej równowagi pomiędzy asertywnością a empatią, oraz walorami przywódczymi a umiejętnością współpracy.
-
Zakładane efekty kształcenia osiągane przez uczestnika studiów doktoranckich w wyniku odbycia praktyki zawodowej obejmują
3.1. Zaawansowaną wiedzę w zakresie materiału merytorycznego prowadzonych zajęć, włącznie z orientacją co do najczęstszych przyczyn niepowodzeń dydaktycznych (np. typowe awarie aparatury, typowe trudności ze zrozumieniem i operacyjne błędy studentów, brak skojarzeń pomostowych z innymi modułami programu studiów);
3.2. Umiejętność wypracowania i zastosowania w procesie dydaktycznym metod i technik dydaktycznych właściwych dla merytorycznej zawartości prowadzonych przez niego zajęć;
3.3. Kompetencje społeczne na poziomie interakcji z grupą studencką takie jak: kultura i takt, autorytet w egzekwowaniu wymagań w stosunku do studentów, sprawiedliwość oceny, umiejętność postępowania w sytuacjach spornych.
-
Praktyki są realizowane w formie prowadzenia zajęć ze studentami lub uczestniczenia w ich prowadzeniu. Bezpośrednim zwierzchnikiem uczestników studiów doktoranckich odbywających praktykę w konkretnym zakładzie jest w zakresie prowadzonej działalności dydaktycznej kierownik tego zakładu. Sprawuje on pieczę nad praktykami i zalicza je.
-
W celu sprawdzania i oceny efektów kształcenia osiągniętych przez uczestnika studiów doktoranckich w wyniku odbycia praktyki zawodowej, kierownik zakładu stosuje według swego uznania:
a) analizę studenckich ankiet ewaluacyjnych;
b) hospitacje zajęć prowadzonych przez uczestnika studiów doktoranckich, odbyte przez kierownika zakładu osobiście lub przez upoważnionego przezeń doświadczonego nauczyciela akademickiego;
c) dyskusję z uczestnikiem studiów doktoranckich dotyczącą prowadzonych przez tego ostatniego zajęć.
-
Dydaktyczne praktyki zawodowe mają wymiar 60 h rocznie, ogółem w wymiarze 4 lat studiów 210 h. W odniesieniu do osób niepobierających stypendium doktoranckiego wymiar ten zredukowany jest 30 h rocznie, ogółem w wymiarze 4 lat 90 h.