Efekty kształcenia na studiach doktoranckich
W zakresie wiedzy Absolwent dysponuje:
- wiedzą o charakterze fundamentalnym w dyscyplinie chemia w stopniu umożliwiającym rewizje istniejących paradygmatów światowego dorobku naukowego,
- wiedzą o najnowszych w skali światowej kierunkach badań i osiągnięciach naukowych;
- zaawansowaną wiedzą chemiczną o charakterze szczegółowym w specjalności związanej z prowadzonymi przezeń badaniami naukowymi;
- zaawansowanym i rozbudowanym aparatem terminologicznym w zakresie nauk chemicznych oraz aparatem metodologicznym związanym z prowadzonymi badaniami naukowymi;
- wiedzą o fundamentalnych dylematach współczesnej cywilizacji, włączając prawne, ekonomiczne i etyczne uwarunkowania działalności badawczej.
W zakresie umiejętności Absolwent:
- potrafi wykorzystać wiedzę z różnych dziedzin nauki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów o charakterze badawczym;
- posiada umiejętności projektowania i realizacji w określanej przez siebie perspektywie czasowej oryginalnych badań naukowych z zakresu chemii na poziomie światowym, formułowania hipotezy badawczej, definiowania celu i przedmiotu badań, rozwijania metodyki i metodologii;
- potrafi upowszechniać wyniki badań, inicjować debatę, biegle komunikować się w zakresie swej specjalności z innymi badaczami z międzynarodowej społeczności naukowej oraz szerszym otoczeniem społecznym (tak w języku polskim, jak i obcym);
- potrafi transferować wyniki prac badawczych do sfery gospodarczej i społecznej;
- potrafi współpracować z zespołem w zakresie planowania i realizacji wspólnie zdefiniowanych celów naukowych oraz kierować zespołem badawczym, także w środowisku międzynarodowym;
- posiada umiejętności kierowania własnym rozwojem naukowym w tym samodzielnego zdobywania wiedzy, poszerzania własnych kompetencji, podejmowania autonomicznych działań zmierzających do rozwoju intelektualnego;
- potrafi opracowywać programy kształcenia lub szkolenia z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi.
Absolwent posiada kompetencje społeczne odnoszące się do działalności naukowo-badawczej i społecznej roli uczonego, mianowicie:
- potrafi dokonać krytycznej oceny dorobku w dyscyplinie chemia,
- ma świadomość poziomu własnych koncepcji badawczych, ich oryginalności i istotności wkładu w rozwój reprezentowanej dyscypliny naukowej;
- uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych;
- ma świadomość przynależności do wspólnoty naukowej i współodpowiedzialności za jej rozwój;
- potrafi inicjować działania na rzecz interesu publicznego oraz myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
- w swej pracy badawczej podtrzymuje i rozwija etos środowisk badawczych w zakresie prowadzenia badań w sposób niezależny i przestrzega reguł ścisłości, uczciwości naukowej, respektuje zasady publicznej własności badań naukowych z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej;
- aktywnie uczestniczy w życiu krajowego i zagranicznego środowiska naukowego przez działalność publikacyjną i udział w konferencjach.